Wat zijn webwinkelvoorwaarden?
De algemene voorwaarden van een webwinkel, ook wel webwinkelvoorwaarden, bevatten bepalingen die van toepassing zijn op elke overeenkomst die via je website tot stand komt. Denk bijvoorbeeld aan bepalingen over de betalingstermijn of over de mogelijkheid de overeenkomst te herroepen. Het is niet verplicht om algemene voorwaarden op je website te plaatsen, maar het is wel verstandig en gebruikelijk. Op deze manier stel je namelijk eenvoudig voorwaarden voor alles wat je aanbiedt. Daarnaast voldoe je met onze webwinkelvoorwaarden aan je wettelijke verplichting om je consumenten te beschermen.
Wat regel je met webwinkelvoorwaarden?
De inhoud van je algemene voorwaarden wordt voor een deel bepaald door de vraag wie je klanten precies zijn. Er zijn wordt onderscheid gemaakt tussen Business-to-Business (B2B) en Business-to-Consumer (B2C). In de wet staan veel bepalingen waar je niet van mag afwijken als je klanten (voor een deel) consumenten zijn. Als je alleen bedrijven als klant hebt, dan gelden die bepalingen voor jou niet.
Voor de levering van producten gelden gedeeltelijk andere juridische voorwaarden dan voor de levering van diensten. Een product is in dit geval een stoffelijk voorwerp: iets dat je beet kunt pakken. Een dienst is iets dat iemand voor je doet of organiseert, zoals een knipbeurt bij de kapper, het leveren van een vliegreis of een abonnement op TV en internet.
Met de webwinkelvoorwaarden van ARAG maak je via vraag en antwoord je eigen webwinkelvoorwaarden op maat.
In de voorwaarden regel je onder meer:
Voor de levering van producten gelden gedeeltelijk andere juridische voorwaarden dan voor de levering van diensten. Een product is in dit geval een stoffelijk voorwerp: iets dat je beet kunt pakken. Een dienst is iets dat iemand voor je doet of organiseert, zoals een knipbeurt bij de kapper, het leveren van een vliegreis of een abonnement op TV en internet.
Met de webwinkelvoorwaarden van ARAG maak je via vraag en antwoord je eigen webwinkelvoorwaarden op maat.
In de voorwaarden regel je onder meer:
- afspraken over de bedenktermijn;
- wie de kosten voor de terugzending betaalt;
- afspraken over aansprakelijkheid;
- afspraken over eventuele inloggegevens;
- afspraken rondom de prijs en betaling van je producten of diensten;
- waar je klanten terecht kunnen voor klachten;
- verplichte afspraken waarmee je je consumenten beschermt.
Aansprakelijkheid
In de voorwaarden wordt in ieder geval bepaald dat je niet aansprakelijk bent voor indirecte schade, zoals bijvoorbeeld gemiste omzet. Daarnaast kun je je aansprakelijkheid verder beperken als extra zekerheid voor jezelf. Als je ervoor kiest om je aansprakelijkheid te beperken tot maximaal een bepaald bedrag, moet je er rekening mee houden dat dit bedrag in een redelijke verhouding moet staan tot de mogelijke schade en de wijze waarop deze is veroorzaakt.
Bedenktijd en retourneren
Consumenten hebben het wettelijke recht om producten of diensten die ze online kopen gedurende 14 dagen uit te proberen. In die periode mogen ze de overeenkomst kosteloos ontbinden. Je moet je klanten dus een termijn van ten minste 14 dagen geven om hun bestelling te beoordelen. In de webwinkelvoorwaarden kun je de voorwaarden van dit recht verder vormgeven.
We nemen op in je algemene voorwaarden of de klant de kosten voor het terugzenden van een product zelf betaalt of dat jij deze kosten draagt.
We nemen op in je algemene voorwaarden of de klant de kosten voor het terugzenden van een product zelf betaalt of dat jij deze kosten draagt.