Maak in 5 minuten jouw Thuiswerkbeleid

Dit document kost € 39 of 19 credits.
Bespaar met een abonnement.

Wat is een Thuiswerkbeleid?

Wat is een Thuiswerkbeleid?
Thuiswerken is sinds corona uitbrak de normaalste zaak van de wereld. Veel werkgevers en werknemers zien de voordelen van thuiswerken in en er wordt steeds vaker hybride gewerkt. Bij hybride werken gaan werknemers een aantal keren per week naar kantoor en werken zij de overige dagen vanuit huis. Thuiswerken moet goed geregeld worden. Met een thuiswerkbeleid maak je afspraken rondom het thuiswerken en creëer je duidelijkheid voor jou en je werknemers.  

Is het verplicht om de mogelijkheid tot thuiswerken te bieden?
Onder het huidige recht is het niet zo dat werknemers een wettelijk recht hebben om thuis te werken. Werknemers hebben echter wel het recht om te vragen of zij thuis mogen werken. Als werkgever kun je dit verzoek afwijzen, bijvoorbeeld omdat het vanwege de aard van de werkzaamheden niet mogelijk is om thuis te werken. Het advies van de overheid is echter nog altijd om thuis te werken als dat kan en op locatie als dat nodig is. Welke zorgplicht bestaat er voor werkgevers?
Werkgevers hebben een wettelijke plicht om voor goede arbeidsomstandigheden voor hun werknemers te zorgen. Deze zorgplicht geldt ook voor thuiswerkende werknemers. Werknemers moeten hun werk kunnen doen in een veilige en gezonde omgeving. Dit betekent dat de werkgever voor een ergonomisch ingerichte werkplek moet zorgen. Hier hoort bijvoorbeeld een goed bureau en een goede bureaustoel bij. Daarnaast moet de werkgever beleid voeren op het gebied van psychosociale arbeidsbelasting, zodat werknemers niet een te hoge werkdruk ervaren.

Hoe zit het met de reiskostenvergoeding?
Werknemers die door het thuiswerken geen reiskosten maken, hoeven die niet te declareren. Deze reiskosten hoeven dus ook niet vergoed te worden. Veel werkgevers betalen een vaste reiskostenvergoeding. In het thuiswerkbeleid dat met ARAG gemaakt wordt, is opgenomen dat deze reiskostenvergoeding bij structureel thuiswerken aangepast wordt. Hiermee voorkom je als werkgever onnodige kosten.

Wat regel je allemaal met het thuiswerkbeleid?
Met het thuiswerkbeleid worden onder andere de volgende zaken geregeld:
- hoeveel dagen de werknemer wekelijks op het kantoor verschijnt;
- het maximaal aantal dagen dat de werknemers thuis mogen werken;
- afspraak dat de werknemer naar kantoor moet komen als dit nodig is voor de bedrijfsvoering;
- de werktijden;
- welke spullen de werknemer in bruikleen mag gebruiken en hoe hiermee moet worden omgegaan;
- afspraken over de internetaansluiting;
- de mogelijkheid tot controle van de werkplek.

Op zoek naar een voorbeeld thuiswerkbeleid?
Met onze documentenservice maak je jouw thuiswerkbeleid op maat en maak je afspraken conform de wettelijke zorgplicht. 

Klaar om je Thuiswerkbeleid te maken?

In een paar simpele stappen is je document gereed voor gebruik.